Minderheitensprachen und das Internet: Segen und Fluch zugleich

Digital Lecture

The world wide web held the promise of democratization of access to knowledge from anywhere and by anyone. Communities, activists, and scholars working to maintain and revitalise marginalised languages see the web as a space for language use for the young generation. However, the reality of the web is not what we were hoping for. Also here the usual suspects from the global North dominate the space and only through majority languages broad participation is possible. In this talk she will discuss the current situation of languages on the web and its implications for communities.

Mandana Seyfeddinipur was educated at the Freie Universität Berlin, Max Planck Institute for Psycholinguistics in Nijmegen and at Stanford University. Since 2010 she directs the Endangered Languages Documentation Programme, which provides around £1,000 000 annually for the documentation of endangered languages across the globe. Since 2014 she is also directing the Endangered Languages Archive, a digital repository for collections of endangered languages recordings. She teaches courses and classes on the visual mode of language, the use of video in language documentation and fieldwork, ELAN annotation, psychology of language, and language use. Her main research interests are language documentation, cultural and linguistic diversity in language use, video in language documentation, and multimodality with a focus on gesture, visual mode of language, pragmatics, psycholinguistics, and language production.

Moderation: Privatdozentin Dr. Birte Arendt

Zugang zur Digital Lecture
Das Alfried Krupp Wissenschaftskolleg bietet diese Veranstaltung live als digitalen Vortrag an. Der Zugang zu den Vorträgen wird über die Software Zoom bereitgestellt. 15 Minuten vor Veranstaltungsbeginn leitet der Link zu einem Wartebereich von Zoom weiter. Zum angekündigten Veranstaltungsbeginn werden dann die Teilnehmenden automatisch in den digitalen Hörsaal weiter geleitet. Die Handreichung zur Digital Lecture gibt Hilfestellungen im Umgang mit der App Zoom.

Aufzeichnung der Digital Lecture
Diese Digital Lecture wird aufgezeichnet werden, um sie für die Mediathek des Kollegs zu nutzen. In der Aufzeichnung wird nur der Vortragende, dessen Präsentation sowie der Moderator/die Moderatorin zu hören bzw. zu sehen sein. Chatbeiträge sowie Fragen und Antworten werden nicht aufgezeichnet. Ein „REC“-Zeichen am rechten oberen Bildrand informiert die Teilnehmenden über die aktuelle Aufzeichnung.

Zugang zum virtuellen Hörsaal des Kollegs

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